"Ya Allah, janganlah Engkau hukum aku dengan sebab (pujian) yang mereka ucapkan,
dan ampunilah aku dari (perbuatan dosa) yang tidak mereka ketahui
(dan jadikanlah aku lebih baik dari apa yang mereka sangka)"
(HR. Bukhari)

Syahadat


Oleh : A. Mustofa Bisri

Inilah kesaksianku
Inilah pernyataanku
Inilah ikrarku :

Laa Illaha Illallah
Tak ada yang boleh memperhambaku kecuali
Allah
Tapi nafsu terus memperhambaku

Laa Illaha Illallah
Tak ada yang boleh menguasaiku kecuali
Allah
Tapi kekuasaan terus menguasaiku

Laa Illaha Illallah
Tak ada yang boleh menjajahku kecuali
Allah
Tapi materi terus menjajahku



Laa Illaha Illallah
Tak ada yang boleh mengaturku kecuali
Allah
Tapi benda mati terus mengaturku

Laa Illaha Illallah
Tak ada yang boleh memaksaku kecuali
Allah
Tapi syahwat terus memaksaku

Laa Illaha Illallah
Tak ada yang boleh mengancamku kecuali
Allah
Tapi rasa takut terus mengancamku

Laa Illaha Illallah
Tak ada yang boleh merekayasaku kecuali
Allah
Tapi kepentingan terus merekayasaku

Laa Illaha Illallah
Hanya kepada Allah
aku mengharap
Tapi kepada siapa pun
Masya Allah
aku mengharap

Laa Illaha Illallah
Hanya kepada Allah
aku memohon
Tapi kepada siapa pun
Masya Allah
aku terus memohon

Laa Illaha Illallah
Hanya kepada Allah
aku bersimpuh
Tapi kepada apa pun
Masya Allah
aku terus bersimpuh

Laa Illaha Illallah
Hanya kepada Allah
aku bersujud
Tapi kepada apa pun
Masya Allah
aku terus bersujud

Laa Illaha Illallah
Masya Allah!

Gubug Maya